آیکون واتساپ
تسمه صنعتی رول پارس

ارتباط فولی با عمر تسمه صنعتی

فولی ها در واقع چرخ هایی هستند که در اتصالات تسمه مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از فولی ها مولد هستند که نیرو را از یک شافت دوار با گشتاور بالا بر روی تسمه منتقل می کنند و برخی دیگر از انواع فولی ها مفعول بوده و توسط گشتاور انتقالی تسمه به حرکت در می آیند. فولی بکار رفته در اتصال تسمه صنعتی نقشی بسیار موثر در عملکرد، راندمان و طول عمر تسمه ها دارد. در واقع بسیاری از موارد خرابی تسمه ها به سبب شرایط نا مناسب کاری فولی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

نقش فولی بر سایش تسمه انتقال نیرو

یکی از دلایل از کار افتادگی و پارگی تسمه ها پدیده سایش بالاخص سایش موضعی بر روی سطح تسمه می باشد. در صورتیکه فولی ها بصورت کاملا همراستا اتصال پیدا نکرده باشند در هر سیکل کاری تسمه انتقال نیرو نیاز به یک شیفت حرکتی بر روی لبه ها می باشد که این پدیده به سایش موضعی و بسیار سریع تسمه، اختلال در عملکرد و کاربری تسمه انتقال نیرو می انجامد. از این رو از اولین فاکتور هایی که پیش از اتصال تسمه صنعتی بر روی فولی ها می بایست مورد بررسی قرار گیرد هم راستا بودن کامل فولی ها در اتصال می باشد.

همراستایی کامل فولی ها البته به تنها برای عملکرد صحیح تسمه کفایت نمی کند. فولی ها می بایست کاملا بدون زاویه ، پارالل و بدون شیفت حرکتی در اتصال انواع تسمه های انتقال قدرت شامل انواع تسمه های تخت، سراسری و بن گرد مورد استفاده قرار گیرند.

نقش قطر فولی بر عملکرد تسمه

یکی دیگر از فاکتور های بسیار گذار از تاثیرات فولی بر عملکرد تسمه صنعتی قطر فولی می باشد. هر اندازه قطر فولی بیشتر باشد میزان فشردگی در ساختار پلیمری تسمه های انتقال نیرو کمتر شده و طول عمر تسمه نیز بالاتر می رود. با توجه به اینکه گشتاور از حاصلضرب شعاعی فولی در میزان نیروی وارده در محل اتصال تسمه پدید می آید قطر تسمه ها می بایت متناسب با گشتاور مورد نیاز در انتقال انتخاب شده و یک پدیده رندوم نمی باشد.

هر اندازه ضخامت تسمه انتقال نیرو بیشتر باشد به سبب ضخیم شدن لایه پلیمری در لحظه گردش بر روی فولی هایی با قطر کمتر آسیب به تسمه افزایش خواهد داشت. از این منظور تسمه های تخت یا سراسری که ضخامت کمتری دارند نسبت به تسمه های وی بلت با آسیب کمتری روبرو خواهند بود.

TEL : tel:09123691065
09126482568
Email: info [at] rollpars [dot] com

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Rollpars Group