آیکون واتساپ
تسمه صنعتی رول پارس

تسمه های صنعتی کم تنش و پر تنش

یکی از مهمترین دلایل تخریب تسمه های صنعتی تنش های سنگینی است که بر پیکر آن وارد می شود. تنش های وارده بر تسمه های صنعتی در شکل های مختلفی شامل تنش های کششی، تنش های سایشی، تنش های پیچشی، تنش های حرارتی و تنش های برشی اعمال می شوند که نحوه اعمال و میزان این تنش ها از فاکتور های انتخاب تسمه صنعتی محسوب می شود. البته تسمه ها عملا نمی بایست با تنش های برشی روبرو باشند اما با توجه به عدم بالانسینگ و عدم پارالل بودن فولی ها گاهی با تنش های برشی نیز روبرو می شوند.

برخی از انواع تسمه برای تحمل تنش های کششی بسیار زیادی طراحی شده اند که تسمه های وی بلت نمونه ای از این تسمه ها هستند. در واقع عملکرد اصلی این سری از تسمه های صنعتی زمانی میسر می شود که با تنش کششی بسیار بالا و با ایجاد اصطکاک مناسب بر روی فولی چفت می شوند. هر اندازه گشتاور مورد نیاز برای انتقال توسط تسمه وی بلت بالاتر باشد می بایست یا سطح مقطع تماس تسمه با فولی را افزایش داد که با توجه به افزایش حجم و فضایی اشغالی همیشه میسر نیست و یا می بایست تنش کششی اتصال تسمه بر روی فولی را افزایش دهیم. این امر البته با تعداد فولی های درگیر نیز نسبت مستقیم دارد و هر اندازه تعداد فولی های درگیر بیشتر باشد نیاز به استفاده از تسمه وی بلت با سطح مقطع تماس بالاتر و یا استفاده از تنش کششی اتصال بالاتری است.

با افزایش تعداد فولی های درگیر با تسمه انتقال نیرو عملا قابلیت افزایش تنش کششی اتصال وجود نداشته و در این صورت از تسمه های دندانه دار شبیه به تسمه های تایمینگ در اتصال استفاده می شود. وجود این دندانه ها و درگیری آنها با دنده های فولی اطمینان از انتقال قدرت مناسب را فراهم می آورد.

تسمه های کم تنش کدامند؟

در برخی از صنایع از تسمه های صنعتی برای به حرکت در آوردن اجزای دوار با تنش کم استفاده می شود. در بسیاری از این موارد از تسمه های بن گرد یا تسمه پلی کرد که با سطح مقطع دایره ای شکل تولید می شود استفاده می شود. تسمه نساجی یکی از انواع تسمه های کم تنش محسوب می شود که عملا برای گرداندن دوک های قرقره و برای بستن نخ بر روی آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در اتصال تنش های کم تنش به سبب اعمال تنش کششی اولیه پایین تر به تسمه تنش های اصطکاکی و اغلب حرارتی بالاتری نیز در کل سیستم مشاهده می شود. لازم به ذکر است که تنش کششی اتصال نمی بایست از حدی پایین تر باشد که تسمه انتقال نیرو بر روی سطح فولی سر خورده که در این صورت عملکرد مختل شده و راندمان اتصال به شدت کاهش پیدا می کند. البته بن گرد تنها نوع تسمه کم تنش نمی باشد و در بسیاری از موارد از تسمه های تخت نیز برای انتقال میزان پایین و یا متوسطی از انرژی و تحت تنش کششی پایین استفاده می شود. تسمه تایمینگ حد متوسط تنش ها یعنی اغلب پایینتر از تسمه وی بلت و بالاتر از تسمه پلی کرد را تحمل می کند.

TEL : tel:09123691065
09126482568
Email: info [at] rollpars [dot] com

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Rollpars Group