آیکون واتساپ
تسمه صنعتی رول پارس

نقاط تمرکز تنش در تسمه تایمینگ متری

تنش در علم مکانیک مفهومی دیگر از کمیت فشار می باشد یعنی نیروی وارد شده بر واحد سطح. طبیعتا تمامی تسمه های صنعتی تحت تاثیر تنش های مختلفی از تنش های کششی، تنش های سایشی، تنش های برشی، پیچشی و حرارتی قرار می گیرند. در واقع از آنجایی که مفهوم بکارگیری کلیه تسمه های صنعتی با اصطکاک و کشش اجین است تنش برای عملکرد تسمه امری حیاتی محسوب می شود.

تسمه های صنعتی برای تحمل تنش های مختلفی آماده شده اند، با این وجود برخی از تنش های وارده بر تسمه جزو استاندارد های تولید نمی باشد که تنش پیچشی و برشی نمونه ای از آنها هستند. در صورتیکه اتصالات فولادی به موازات هم و با دقت بالایی طراحی و نصب نشده باشند تنش های پیچشی و برشی بوجود آمده که به سرعت نیز سبب از بین رفتن تسمه و یا افزایش میزان سایش بر روی لبه های تسمه تایمینگ و یا تسمه انتقال نیرو می شوند.

مفهوم تمرکز تنش چیست?

هر چند انواع مختلفی از نیرو و در نهایت تنش به تسم تایمینگ و دیگر انواع تسمه های صنعتی وارد می شود اما تمرکز تنش به مفهوم افزایش میزان تنش در نقطه ای مشخص که اغلب یا لبه های تیز، درزها، نفاط فرورفتگی، نقاط شکل گیری ترک و غیره می باشند. تمرکز تنش در یک نقطه مشخص سبب می شود که این میزان از تنش تاثیر تخریبی بسیار بالاتری داشته و طول عمر تسمه به شدت کاهش یابد. روی نمودار تنش در مراحل تست تسمه صنعتی نقاط تمرکز تنش نقاط ماکسیمم و یا اکسترمم هستند که در صورتیکه در طراحی لحاظ نشده باشند به پارگی تسمه می انجامند.

تمرکز تنش بر روی لبه های دنده تسمه تایمینگ

در صورتیکه تسمه تایمینگ از نوع گرد یعنی تولید شده بصورت بسته توسط کارخانه عرضه شود تنها دارای یک نقطه تمرکز تنش است. از آنجایی که بر روی بدنه و سطح داخلی تسمه تایمینگ که در تماس با فولی قرار می گیرد دنده هایی طراحی شده اند، نقطه پای این دنده ها اغلب با یک زاویه تند طراحی می شوند که این نقطه در واقع نقطه ای است که اعمال نیرو نیز از طرف فولی بر تسمه تایمینگ وارد می شود. این نقطه تمرکز تنش در طراحی ها لحاظ شده است و با توجه به اینکه تعداد دنده های سطحی تسمه تایمینگ بالاست به نوعی بین تمامی دنده ها پخش می شود و تنها در سیکل های کاری بالا است که این تمرکز نقطه ای تنش سبب کنده شدن دنده ها از سطح تسمه تایمینگ می شود. حذف یا کنده شدن یکی از دندانه ها از سطح تسمه تایمینگ سبب می شود که اعمال نیرو ها و تنش های شدید تری بر دیگر دنده ها صورت گرفته و سرعت تخریب را بصورت لگاریتمی بالا می برد.

تمرکز تنش در تسمه تایمینگ متری

تسمه های تایمینگ متری که بصورت باز تهیه شده و توسط کاربران اغلب توسط حرارت بر روی لبه های برش خورده پیوند پیدا می کنند علاوه بر نقاط لبه و پای دنده ها در قسمت برش خورده نیز دارای تمرکز تنش بالایی هستند. بر خلاف تمرکز تنش پای دنده که امری طبیعی بوده و در طراحی تسمه نیز لحاظ می شود، تمرکز تنش در نقطه پیوند تسمه تایمینگ متری تنها در یک نقطه بوده و مانند دنده ها بر روی تعداد زیادی از دنده پخش نمی شود.

جلوگیری از افزایش میزان تمرکز تنش بر روی نقطه برش خورده بر روی تسمه تایمینگ متری تا اندازه ای میسر است. ج ایجاد جوش بسیار دقیق که بدون حفره و بدون نقاط جدایی باشد، جوشکاری بگونه ای که کاهش قطر در نقطه اتصال به هیچ عنوان پدیدار نشده باشد و یا استفاده از لایه های اضافه نگهدارنده و استقامتی که جبران ضعف در نقطه اتصال را انجام دهد از راه های دیگر جلوگیری از پارگی تسمه تایمینگ متری تحت تاثیر تمرکز تنش در نقطه اتصال است.

TEL : tel:09123691065
09126482568
Email: info [at] rollpars [dot] com

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Rollpars Group