آیکون واتساپ
تسمه صنعتی رول پارس

تسمه نقاله صنایع قند و شکر

تسمه های مورد استفاده در صنایع قند و شکر باید مقاومت بسیار بالایی در برابر اثرات سایش داشته باشند در حالی که برخی دیگر باید مقاومت خوبی در برابر اثرات مخرب روغن موجود در محصولات گیاهی مانند غلات و شکر داشته باشند. جالب است بدانید که گرد شکر در ترکیب با مواد شیمیایی دیگر اثرات انفجاری دارد. از این رو عوامل ایمنی مهمی مانند مقاومت در برابر آتش در تسمه های نقاله صنایع قند و شکر که در محیط هایی (مناطق کنترل شده ATEX) کار می کنند که خطر انفجار وجود دارد اعمال شده و طراحی این سری از تسمه های صنعتی بگونه ای است که در برابر الکتریسیته ساکن مقاومت مناسبی داشته باشند.

از آنجایی که قند و شکر در دسته مواد غذایی قرار می گیرند انتقال آنها بر روی نقاله ها می بایست توسط تسمه هایی که مسمومیت غذایی ایجاد می کنند صورت پذیرد. از این رو از تسمه نقاله مواد غذایی که اغلب از جنس پلی استر PN یا EP تولید شده است استفاده می شود. این تسمه های صنعتی که بصورت 2 لا و 4 لا عرضه می شوند که توازن بهتر در پخش بار را ایجاد کرده و در برابر Elongation یا افزایش طول در اعمال تنش کششی بر روی تسمه نقاله صنایع قند و شکر جلوگیری می کنند. جنس پوشش سطحی تسمه نقاله صنایع قند و شکر اغلب PVC سفید رنگ استفاده می شود.

تسمه نقاله صنایع قند و شکر

تسمه های نوار نقاله مورد استفاده در صنایع قند و شکر می بایست سه مشخصه اولیه یعنی پیوستگی (عدم قابلیت استفاده از تسمه های کلیکی چند تکه پلاستیکی)، آنتی استاتیک به منظور جلوگیری از انفجار و مطابق با استاندارد های صنایع غذایی FDA تولید شده باشند. از این رو هر چند در مغزی این تسمه ها می توان از لاستیک، پلی یورتان و یا پلیمر های دیگر استفاده نمود اما روکش سطحی تسمه نقاله صنایع قند و شکر که اغلب به رنگ سفید تولید می شود نیاز به مشخصات شیمیایی ویژه ای دارد.

مشخصات استاندارد تولید تسمه نقاله صنایع قند و شکر

ضخامت نهایی تسمه های صنایع قند و شکر می تواند بر حسب فاکتور های مختلف متفاوت اما ضخامت 6.2 میلیمتر یکی از کاربردی ترین آنها می باشد. این تسمه های صنعتی در عرض های مختلف اغلب از 40 سانتی متر الی 110 سانتی متر تولید می شوند و دارای مقاومت حرارتی از -5 درجه سانتی گراد الی +80 درجه سانتی گراد را دارند.

در صنعت شکر خطر انفجار بزرگ است و دستورالعمل های اروپایی اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی و سلامت کارگران در برابر خطر در مراکز با جوهای بالقوه انفجاری ایجاد می کند. تسمه نقاله PVC ارائه شده برای صنعت شکر آنتی استاتیک است و دارای تاییدیه ATEX95 است که به این معنی است که با دستورالعمل ATEX 94/9/EC مطابقت دارد، رده 2 دارای آزمون CE و گواهی مطابق با EN 13463-1 - EN 13463-5 تولید شده است. استاندارد های مختلفی که در تولید و عرضه تسمه نقاله مصرفی در صنایع قند و شکر عرضه می شوند به قرار زیر هستند.

موارد یاد شده تنها مهمترین استاندارد های رعایت شده در تولید تسمه های نقاله کارخانجات قند و شکر هستند. کلیه پوشش های سطحی بکار رفته در این نوع تسمه ها می بایست بدون آنتیموان (Sb) و بدون فتالات باشند. مقاومت بالا در برابر رطوبت و دارا بودن breaking loads یا توان پارگی بالا نیز از دیگر مشخصات کیفی تسمه های صنعتی اتصالی برای انتقال قند و شکر محسوب می شوند.

تسمه نقاله سفید رنگ صنایع شکر و قند و نمک  گرید مواد غذایی

تسمه نقاله سفید رنگ صنایع شکر و قند و نمک
گرید مواد غذایی
تسمه نقاله PU انتقال خمیر و شکر  گرید مواد غذایی

تسمه نقاله PU انتقال خمیر و شکر
گرید مواد غذایی


دلیل بکارگیری PVC بر روی سطح تسمه نقاله شکر و قند

قند و شکر هر چند در صورت خشک بودن کامل بصورت بلورهایی دیده می شوند اما در هر محیط کارگاهی و کارخانه ای درصد اندکی رطوبت وجود داشته و هر چند به صورت نا محسوس اما می تواند به ترکیب با مواد قابل حمل بر روی نقاله های صنعتی از جمله قند و شکر بیانجامد. در بسیاری از کارخانه ها از تسمه هایی با روکش PVC به رنگ سفید بر روی تسمه های نقاله استفاده می شود که دلیل بکارگیری این پلیمر بالا بودن نیروی Cohesion یا انسجام مولکولی در قیاس با Adhesion یا چسبندگی سطحی در تماس با مواد غذایی است.

نیروی Cohesion بالا به مفهوم میل چسبندگی بالا بین مولکول های ترکیب می باشد که واکنش پذیری را به حداقل می رساند. در واقع بالا بودن همین نیرو است که از خیس شدن سطحی PVC در تماس با آب جلوگیری کرده و قطرات آب بصورت معلق بر روی سطح باقی می مانند. علاوه بر خواص ترکیبی PVC سفید رنگ بر روی سطح تسمه صنایع قند و شکر از تجمع آلاینده ها ممانعت کرده و در صورت ایجاد آلودگی سطحی تفاوت رنگ بالا و شفافیت سطحی امکان تشخیص و رویت آلودگی را برای گروه نظافت و بهداشت در کارخانجات قند و شکر هموار تر می کند.

اطلاعات مورد نیاز جهت خرید و سفارش تسمه نقاله شکر و قند

با توجه به اینکه تسمه های نقاله شکر و قند در زیر دسته های تسمه نوار نقاله مواد غذایی قرار می گیرد و می بایست دارای استاندارد FDA باشد ذکر کاربری دقیق این تسمه ها در زمان سفارش و خرید بسیار مهم می باشد. بر خلاف بسیاری مواد غذایی با توجه به سایز بسیار ریز قند و شکل قابلیت بکارگیری تسمه های پلاستیکی که در دیگر صنایع غذایی در انتقال گوشت و سبزیجات کاربری گسترده ای دارند در این صنعت وجود ندارد. ایده آل ترین نوع تسمه همانطور که در بالا نیز مشخص شد نوع تسمه نقاله پلیمری با روکشی از PVC می باشد که هم قابلیت شستشو را برای این سری تسمه فراهم می آورد، هم می تواند به رنگ سفید بوده و آلودگی های سطحی را نمایش دهد و هم بصورت پیوسته بدون تخلخل مورد استفاده قرار می گیرد.

با این وجود طول تسمه نقاله صنایع شکر و قند، عرض مورد نظر و ضخامت تسمه با روکش PVC حداقل اطلاعات فنی جهت سفارش و خرید این محصول در فروشگاه رول پارس می باشد. در صورت نیاز به عاج های سطحی که در انتقال قند و شکر بر روی الواتور ها با تسمه نقاله استفاده می شود می توان نوع عاج سطحی را نیز در اطلاعات فنی مورد سفارش این محصول مشخص کنید.



TEL : tel:09123691065
09126482568
Email: info [at] rollpars [dot] com

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Rollpars Group