آیکون واتساپ
تسمه صنعتی رول پارس

سایش سطحی تسمه کاشی در چه نقاطی اتفاق می افتد؟

تسمه کاشی در دسته تسمه های انتقال نیرو و اغلب بعنوان تسمه نقاله برای انتقال کاشی به و از کوره موره مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی ویژه تسمه کاشی بگونه ای است که بر روی سطح مقطع یک برش چند ضلعی را پدید می آورد. این طراحی خاص شرایط را برای تمرکز تنش سایشی در اصطکاک و بالاخص در نقاط اکسترمم که به آن می پردازیم پدید می آورد. حرکت تسمه کاشی توسط ریل هایی هدایت می شود که تماس ریل با تسمه دلیل ایجاد اصطکاک و سایش می باشد. اما این سایش بسته به طراحی تسمه کاشی و ریل و بر حسب زوایای انتقال متغیر می باشد.

تاثیر طراحی ریل در سایش تسمه کاشی

شکل هندسی، کیفیت سطحی و زوایای قرارگیری ریل تاثیر قابل توجهی بر میزان سایش تسمه کاشی دارند. هر اندازه ریل ها دارای زبری سطحی بیشتری باشند در تماس با تسمه های پلیمری ایجاد خراش و سایش بیشتر می کنند. هر اندازه میزان گردش بر روی ریل ها در هدایت تسمه کاشی با زاویه های تند تری صورت پذیرد این میزان سایش افزایش پیدا می کند. علاوه بر زوایا و کیفیت سطح شکل هندسی مناسب که همنشینی خوبی بین ریل و تسمه پدید آورد می تواند بر کاهش میزان اصطکاک و سایش تسمه کاشی موثر باشد.

نقاط تمرکز تنش بر روی تسمه های کاشی همانطور که در بالا نیز گفته شد نقاط اکسترمم یعنی گوشه ها هستند. هر اندازه زاویه گوشه ها تند تر باشد این میزان تمرکز تنش نیز افزایش خواهد داشت. در اغلی کاربری ها پس از مدتی از نصب و کاربری تسمه کاشی لبه ها تا اندازه ای گرد شده و در اثر سایش یک لایه سطحی خود را از دست داده و به سمت شکلی جدید که تمرکز تنش کمتری را داشته باشد حرکت می کنند.

پوشش های پلی آمید

برخی از تولید کنندگان تسمه های صنعتی به منظور افزایش قابلیت سایشی تسمه های تولیدی خود از پوشش هایی از جنس پلی آمید بر روی سطح پلیمر استفاده می کنند. پلی آمید PA یک پلیمر با مولکول های بسیار سنگین و چسبندگی مولکولی بسیار بالا می باشد که در مقایسه با پلی یورتان از مقاومت سایشی و سطحی بالاتری برخوردار است. از پلی آمید بر روی سطح بیرونی بسیاری از تسمه های صنعتی از جمله تسمه های تایمینگ استفاده می شود.

TEL : tel:09123691065
09126482568
Email: info [at] rollpars [dot] com

© Copy right 2024 | All ights Reserved | Rollpars Group